Dec 09

PENGALAMAN GUNUNG NUANG

Perancangan pengerakan program pendakian kami dari Melaka ke Hulu Langat bermula sebulan awalnya. Permulaan yang baik menjangkakan 20orang akan bersama xpdc ini. Tanggal 6 dec 2014, 9 org shj yg bersedia menyahut cabaran ini. Pergerakan bermula jam 4.00 pagi terus ke Hulu Langat lokasi Kaki Gunung Nuang’s. Ketibaan awal jam5.30 pagi di masjid batu 18, hulu langat..sempat kami berjemaah subuh di masjid tersebut. Di ketika mengambil wuduk, hujan lebat secara tiba-tiba mencurah kebumi dlm lingkungan jam5.45pagi. Sejuk nya usah di kata, tarik selimut memang lena punya.

Selesai solat, jam6.30 kami terus bergegas ke kaki gunung nuang setelah hujan renyai-renyai. Kami seramai 9 org pun bersiap2 utk mendaki gunung nuang. Di mulakan dgn bacaan doa beserta streching’

Streching sebelum mendaki

Streching sebelum mendaki

Setelah semua bersiap sedia..Kami memulakan langkah bermula jam7.40 pagi dalam keadaan hujan yang renyai – renyai.

Kaki Gunung Nuang's

Nov 25

6 Jenis Makanan Kanak-Kanak Yang Sihat. Cukup Sesuai & Berkhasiat. Pasti Di Gemari dan Di Sukai

1. BUAH BUAHAN

Buah buahan membekalkan serat, vitamin dan mineral penting. Buah beri (seperti blueberry, raspberry, blackberry) adalah yang terbaik kerana ia melindungi daripada penyakit jantung, kencing manis, memperbaiki fungsi otak dan mengurangkan lemak yang tidak diingini.

Oren adalah sumber yang sangat baik untuk vitamin C. Campurkan buah buahan yang berlainan warna dan membuat smoothie dalam mangkuk anak anda yang mempunyai warna menarik.

Namun, tidak perlu nampak kebaratan(mat salleh).. Buah buahan tropika tempatan juga bagus untuk anak. seperti BELIMBING, PISANG, TEMBIKAI, dan Lain-lain. mana-mana buah pun baik untuk anak.sayur

2. SAYUR SAYURAN

Cuba selitakan diet anak dengan sayuran. Tomato mempunyai lycopene yg melawan kanser. untuk cara yang mudah, anda boleh menggunakan sos tomato dalam pasta atau bebola daging. Sayur kobis, brokoli dan lain-lain pula mempunyai phyconutrients, serat dan vitamin.

Anda boleh gaulkan salad ini dalam mangkuk anak anda bersama-sama dengan mayonise mengikut kesesuaian. Jika buat sandwic, tambahkan kentang manis. Anda juga boleh pertimbangkan bayam, yang penuh vitamin dan zat besi dan selasih, penuh antioksidaan.

Makan ulam-ulaman tempatan juga memadai.

3. TELUR

Telur adalah sumber protein yang berkualiti tinggi, penuh dengan vitamin D dan antioksidan. Protein membantu dalam membina badan. Manakala vitamin D membantu tubuh untuk menyerap kalsium. Antioksidaan pula dapat membantu melindungi kulit daripada kerosakan UV. Telur walaupun dalam kuantiti yang sedikit, dapat mengisi perut anak anda jika di ambil dalam sarapan pagi. Untuk vegetarian, tauhu adalah pengganti yang baik untuk telur.

4. IKAN

Ikan adalah sumber protein yang baik dan omega-3 asid lemak yang membantu dalam meningkatkan perkembangan otak dan memberikan kuasa anti-radang. Salmon dan tuna adalah ikan yang sihat dan mesra kanak-kanak di antara banyak pilihan. Vegetarian boleh memilih makanan sihat yang lain untuk memenuhi protein dan omega-3 asid lemak keperluan.

Kalau ikan seperti di atas agak mahal, tukarkan dengan ikan tempatan yang lebih murah. Pergi kepasar awal pagi untuk mendapatkan sumber protein segar.

bakal ibu5. PRODUK TENUSU

Protein sangat penting untuk pertumbuhan dan kalsium, penting untuk tulang yang kuat dan gigi kanak-kanak. Yogurt mengandungi bakteria sihat yang meningkatkan imuniti dan membantu penghadaman.

Keju juga merupakan sumber yang ideal bagi protein. Sekali sekala, letakkan keju dalam sandwic beserta salad untuk anak-anak.

6. KACANG

Kacang menyediakan protein, serat dan kalsium. Kacang adalah sumber zat besi yang berasaskan tumbuhan. Untuk meningkatkan penyerapan zat besi dalam badan anak-anak anda. Boleh makan kacang dengan makanan yang kaya dengan vitamin C seperti jus lemon atau kentang manis. Untuk lebih kreatif, boleh campurkan kacang dalam sayur sayuran.

Nov 17

TUBUH YANG CANTIK MENARIK

Nice body

Nice body

Dalam kita mengamalkan diet seimb di sarankan untuk konsisten kita membuat aktiviti riadah #workout. disamping mengimpikan tubuh #badan #cantik, #kurus #langsing . ianya juga menjadikan kita sihat..sistem #kardiovaskular yang lancar. Ketetapan kita menjalankan aktiviti #senaman sebenarnya menyeronokkan, malahan membuangkan sifat malas dalam tubuh. Lepas keje, soal penat rasa nak rehat tu hindarkan.. Malamkan boleh rehat, boleh lakukan macam-macam aktiviti di kala malam. Perancangan jadual senaman boleh di plan atau ambil mudah di internet. Di sini saya selaku owner  www.sd2.azhira.com mencadangkan mereka mereka yang mengamalkan diet rendah karbohidrat ini agar supplement alpha lipid sd2 sebagai pengganti nutrien2 yang tidak di ambil, agar diet seimbang dpt di amalakan.

Excersize table, planning for diet, diet seimbang, good workout

Excersize table, planning for diet, diet seimbang, good workout

Nov 15

Nak Jadi Gemuk Ke?

m4s0n501

Indah kan TUBUH KITA!!  Perkara yg utama utk turunkan berat badan adalah perlu bersemengat kental dan menahan nafsu makan. Dorongan drpd org persekitaran juga memainkan peranan. Perlu ingat KEBURUKAN MAKANAN SEGERA boleh menyebabkan penyakit pd masa akan dtg. KITA PERLU MENANAM NIAT DLM DIRI DAN HATI UTK MENURUNKAN BERAT BADAN.

 

“Setting Goal”

Kurus cantik mcm neelofa

Kurus cantik mcm neelofa

Oct 30

KEMBALIKAN KELANGSINGAN TUBUH ANDA

Excersice yang boleh di amalkan..Ayuhhhh!!!

www.facebook.com/dietsihatcantik
Power

Sep 29

KENAPA PERLU DETOX

ssalamualaikum & selamat petang darlings…

Program shape up ni..or alsd2 kena makan jgn berlapar ya.. pentingkan slim secara sihat..
jika ketostick x dpt pink… bermakna.. penurunan x sihat..
Kemungkinan utk berat badan naik semula amat besar…
Pastikan ketostick sentiasa pink sepanjang penurunan… baru betul makanan diambil.tu ya…
Pemantauan berbeza utk individu yg berbeza… bergantung kpd metabolism rate & body toxic masing2 dear

Pls inform progress ya..kita share bersama utk tingkatkan motivasi…
shake sd2 /shape up& ambil breakfast yg berkhasiat…protinἶ & green vegeGood

: Yang penting dlm proses diet kita ni samada kita minum Sd2 atau Shape Up…terus kekalkan dengan diet ketogenik. Iaitu dengan bykkn pengambilan protein dan klu boleh elakkn sebaik mungkin drpd mengambil makanan yg berkarbo. Ini bertujuan utk mengaktifkn KETOSIS terjadi dlm badan kita. 
- cara nk detox..

Detox

1. Minum herbal tea ( glucose care) – 3 kali sehari selepas makan

2. Makan buah-buahan shj.. elakkan -manggo, grapes n buahan tempatan
Amalkan – epal, pear, lai dan pisang

Hari kedua

Ulang step 1 dan 2
Tukar menu makanan step no 2 itu kepada sayuran hijau

Hari ketiga

Mulakan hari ke3 dengan sd2
Ikut langkah2 sd2 seperti biasa
4 kali sehari
Elakkan karbo n gula..jika shape up 2kali sehari je

Insyallah berjaya utk mendapatkan ketostik warna pink 10..(jika xde ketostik bole dptkn kt memana kedai cosway)
detox adalah penting utk membersihkan kolon2 usus yang sudah tersumbat dan tebal..supaya x sembelit bila strt diet

Proses detox ini juga adalah untuk meneutralkan hati kita yg tersumbat..dgn cara ini akan membolehkan penurunan berat badan berlaku dgn lebih cepat dan mudah.

Dan bagi pengguna sd2 yang sudah lama dan tidak ader kesan maximum boleh menggunakan teknik ini utk mencepatkan proses penurunan
Selamat mencuba

sd222

Older posts «

Content Protected Using Blog Protector By: PcDrome.