AIR PUTIH??? PENTING nya….

PENTINGNYA AIR DALAM HIDUP MANUSIA

Percayalah…

Air dalam hidup manusia tersangat2 penting..Sebahagian dari tubuh kita meliputi air..Malangnya betapa susahnya nak lihat orang2 kita mengemari air putih/air masak yang memang pada pendapat mereka tidak sedap..Yang sedap ialah teh ais, nescafee ais, kopi ais, neslo ais dan paling digemari air manis yang bergas..Bila ditanya, mcm mana ngn air putih sehari boleh dapat tak minimun 8 gelas?mcm2 jawapan yang ditemui..” xboleh minum byk2 nnti perut buncit”, cmna nk minum, xrasa dahaga lgsung”..Semua tu jawapan yang biasa km dengar bila ditnya tentang keperluan air..

Dalam seharian, keperluan air dalam tubuh kita berbeza-beza mengikut jisim badan.Setiap 25kg tubuh anda memerlukan 1Liter air..Dalam sehari, kita bernafas, bepeluh, buang air kecil menyebabkan kita kehilangan air..BAYANGKAN dalam sehari anda minum tidak secukup anda mengalami kehilangan itu..Sudah pastilah lama2 keadaan ini akan MENGHADIAHKAN anda pelbagai jenis masalah kesihatan terutamanya KEGEMUKAN..dan dari KEGEMUKAN itu anda akan diberi bonus pelbagai penyakit hanya kerana dalam usia anda, anda telah mengabaikan keperluan air dalam tubuh anda!!! INGAT..CEGAH SEBELUM KENA

KISAH BENAR&PENGALAMAN PRIBADI -KESEDARAN AWAL PENTINGNYA AIR

 Dulu berat badan sy ideal tp xda kesedaran kesihatan, lama kelamaan faktor usia yg meningkat, KURANGNYA AIR menyebabkan sy mengalami masalah berlebihan berat badan sehingga mencecah 70kg..Salah satu SEBAB utama ialah KURANGNYA AIR PUTIH dalam idup sy.. sbb kurang air la berlaku kegemukan kerana metabolisma mnjadi rendah, punca sy sembelit(dah la sekali ngn pakej buasir)..start dari tu sy minum air masak sebanyak mngkin, xdahaga pon minum…sy bw bekas air yg 2L ari2 ke pejabat..smpai da yg perli..bwk akuarium ke?..hehe..ke toilet? xpyh ckp ler..muka sy selalu la ulang alik toilet..tp bila dah sy positif sy pkir la, bila sy dah berjalan ke toilet sy dah melakukan pergerakan..

Dlm sehari sy cuba displinkan sehari 4L..alhamdulillah usaha sy ke arah tu membuahkan hasil..sembelit sy makin berkurang sejak air ckup dlm bdn sy..bila sy minum air 4L sehari secara automatiknya milo ais, nescafee ais,coke yg sy minat tu dah xjd minuman favarite sy..malah sy jd terlalu teringin kat air masak bila dlm sehari keperluan tekak xckup..pnh smpai 5 L minum air kalo sy bersenam..air putih yg xsedap+murah tu mendidik sy xlg mngemari minuman2 manis..air manis sy tetap minum la tp dlm sebulan ada ler sekali..kini air yg dulunya sy fobia sbb xsedap mnjadi air yg paling sy teringin nk minum ari2..kalo sy g mn pon bekalan botol meneral pasti ada..hari demi ari sy makin selesa apabila sembelit sy dah x teruk cuma masih xdpt membuang hari2..take time ckit..ikutkan boleh ja setiap kali jd sembelit sy pegi klinik@farmasi mintak ubat, balik terus buang…pastu jd lg beli lg ubat..smpai bila pon sy bergantung kat ubat utk membuang..sy lebih suka pilih cara semulajadi sbb xsanggup mkn pil2 yg memaksa..kalo dulu ms sy overweight sy minum 4l air utk kurus, skrg dah kurus sy tetap perlu air sbg keperluan tbuh sy..kini setelah sy dapat berat yang diidamkan, keperluan air putih tetap dijaga setiap hari..hidup sy mnjadi lebih sihat, cergas dan pakej dari itu..sy dapat mengekalkan berat dan  bentuk tubuh yang diimpikan selama ni:-))