kesihatan

OBESITI:-(

RAKYAT MALAYSIA  SEMAKIN TERANCAM OBESITI!

Kajian menunjukkan rakyat Malaysia terdedah risiko obesiti.. semakin lama semakin meningkat saban tahun..

Dalam pemerhatian saya, rakyat malaysia suka makan!!! sangat2 suka makan..pagi mkn, tghari mkn, ptg seronok makan, malam lg la teramat suka makan..Malaysia pulak makanan nya pelbagai..ckp jaaa..?? masak bersantan, berlemak, berkrim…mcm2 ada, setiap negeri ada makanan masing2 yang tip top..sesiapa pun tgok memang nafsu makan membuak2…:-)

MALAS BERSENAM

Dengan keadaan Malaysia kita yang ada pelbagai jenis makanan, tidak menjadi masalah sekiranya kita RAJIN BERSENAM..Tapi malangnya, kebanyakan orang yang tergolong obesiti..DIA SUKA MAKAN, TAPI MALAS BERSENAM!! itulah menjadi punca utama OBESITI..Jadi kalau tidak mahu bergelar obesiti, BOLEH MAKAN makanan enak di Malaysia, Tapi Rajin lah bersenam..Apabila kita bersenam, akan meningkatkan/mengekalkan  kadar metabolisma badan, maka pembakaran lemak dalam badan menjadi aktif dan dapat menukar apa yang kita makan itu menjadi tenaga harian bukan tersimpan menjadi lemak…

KRONOLOGI SESEORANG BERTUKAR MENJADI OBESITI

1) Mungkin pada usia remaja, badan langsing+slim+ mengancam..Berat sentiasa keadaan ideal..Pada peringkat usia begini, gaya hidup aktif, bersukan dan beriadah wajib! so, makan memang tak pantang, suma bedal..makan banyak, tapi badan maintain:-)

2)Masuk usia pertengahan, kehidupan sosial berubah..sibuk dangan karier masing-masing..tak sempat nak bersenam+beriadah macam zaman remaja, tekanan kerja melampau mengakibatkan sentiasa terasa lapar..makan memang keutamaan sebab stress dengan keja, so makan dan makan perkara penting..Gaya hidup mula tak aktif..badan mula terasa berat sedikit demi sedikit, mula tertanya2 “aik, apasal dulu aku makan hentam ja tapi badan tetap maintain?’

3) Cukuplah gaya hidup sebegitu minimun 6 bulan-badan mula rasa berat, lemak mula timbul sana sini (terutama bahagian perut, pinggang, muka) dan  mengakibatkan kita bertambah stress..dari berat badan ideal terus menjadi overweight..’aah xpalah belum obesiti lagi!’

4) Selepas overweight, pemakanan yang tidak dijaga dan gaya hidup yang tak aktif selari dengan faktor umur yang makin meningkat, lama kelamaan OBESITI mula melambai2 dalam diri:-(

5) Apabila obesiti mula menjadi sahabat, jika berusia penyakit2 akibat obesiti mula menyinggah tanpa memberitahu kita dulu..jika yang masih muda, mula tercari2 jalan yang pintas untuk kurus tapi malangnya kita lupa kita perlu KURUS secara SIHAT..bukan KURUS yang berpenyakit..mula tercari2 produk yang boleh kurus secara cepat..Tahan lapar pun takpa, tapi tak mahu bersenam..Bergantung kepada produk tu saja..Tak kurus mula frust, salahkan produk,lps tu cari produk kurus lain pulak..janji nak KURUS dan SLIM macam dulu2..

Leave a Reply