Pengambilan SD2 semasa Berpuasa

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

 persoalan sering di timbulkan apabila musim berpuasa bermula. Di kesempatan ini, saya ingin berkongsi beberapa pandangan pakar dalam diet SD2 ni semasa berpuasa. Sungguh pun begitu beberapa panduan harus di ikut,kerana pantang semasa berdiet SD2 antaranya adalah jangan berlapar/tidak mengambil apa-apa makanan lebih dari 6 jam sewaktu kita sedar. Namun begitu masih boleh berdiet dan mengambil SD2 sambil berpuasa kerana kewajipan ibadah tu lebih penting cumanya metabolisma kita menjadi perlahan sikit dari biasa tetapi Kg masih boleh turun. Bila kita berbuka ambil lah makanan dan elakkan dengan tidak mengambil sumber kabohidrat dan gula serta minumlah air yang banyak untuk menggantikan air yang seharian hilang.

Apa perlu di tekankan dan diseimbangi adalah pengambilan sumber protein semasa berdiet SD2 ini. Pengambilan protein di sini bermaksud kita masih perlu memakan 2skup sebanyak 4kali sehari apabila kita telah berbuka. Maka bolehlah buat penyesuaian pada waktu makan malam tentang jarak memakan SD2 sebanyak 4kali itu mengikut jadual masing-masing.

Contohnya :  1 kali Waktu SAHUR, 1kali Waktu BERBUKA, 1kali Selepas MAKAN MALAM dan 1kali Sebelum TIDUR. Namun begitu jika anda merasakan 4Kali adalah terlalu mencabar pada waktu makan, boleh juga mengambil 3kali pada waktu malam dengan Jumlah Keseluruhannya 8 Skup juga.

Sebagai Contoh : 1Kali Waktu Sahur (3 Skup), 1Kali Waktu Buka (3 Skup), 1Kali lagi Sebelum Tidur (2Skup)

Reference : Kamarul (Wellness Consultant)

 Slim Diet 2